بحث مخصّص

انتخاب کیفیت دانلود

وجوب ذکر شهادت سوم “اشهد ان علیا ولی الله” در تشهد نماز

بخشی از برنامه تلویزیونی قرآن ناطق (الکتاب الناطق) قسمت 162
عبد الحلیم الغزی
https://www.alqamar.tv/arb/alketab-alnatteq-162/

این کتاب ( وسائل الشیعه ) است ، این جلد چهارم از کتاب ( وسائل الشیعه ) تالیف شیخ حر عاملی است ، چاپ کتابفروشی اسلامیه‌ تهران – ایران ، صفحه 993 باب 5 روایت اول ، این روایت اول است که شیخ کلینی آن را در کتاب ( کافی ) روایت کرده است، وشیخ طوسی نیز آن را در کتابش (التهذیب) روایت کرده است: به نقل از بکر بن حبیب، گوید، به امام باقر عرض کردم:
در تشهد وقنوت چه بگویم؟ – (هنگامی که تشهد میانی وتشهد آخر وقنوت را در نمازم میخوانم چه چیزی بگویم ؟ ) –
فرمود : بهترین چیزی را که میدانی بگو – یا ( بهترین چیزی که به تو آموخته شده است ) – زيرا اگر صیغه مخصوصی داشت مردم هلاك مى‌ شدند – برای همین است که یک صیغه مخصوصی برای تشهد وجود ندارد ، صیغه های متعدد وزیادی وجود دارد ، این صیغه صیغه ای است که بین شیعیان متداول شده است ، این صیغه در روایات نقل شده است وشیخ طوسی به این خاطر که این همان صیغه نزد شافعی است آن را برگزید ، صیغه های متعدد دیگری از ائمه نقل شده است، ولی شیعیان با آن ها سروکاری ندارند، واین روایت به حقیقتی اشاره می کند وآن این است که ما می توانیم صیغه تشهدی بسازیم وبهترین چیزی را که میدانیم یا بهترین چیزی را که به ما آموخته شده است در آن منعکس کنیم، صیغه هایی وجود دارد، صیغه های متعددی وجود دارد، آیا می دانستید که از جمله این صیغه ها که در روایات آمده است در تشهد فقط شهادت اول ودوم وجود دارد؟!
قطعا این امر برای تقیه است واین واضح است، ولی روایاتی نقل شده است از اینکه فقط ذکر شهادت اول ودوم در تشهد کافی است، افزودن صلوات به تشهد در روایات دیگری آمده است وطوسی آن را موافق با شافعی برگزید، متون یا صیغه های دیگری وجود دارد که نمازگزار می تواند آن ها را انتخاب کند.
این حد اقل چیزی است که ذکر آن در تشهد واجب است، حد اقل چیز، وبدون آن تشهد باطل است ونماز نیز نادرست، واجب است که تشهد شامل شهادت سوم باشد ( اشهد ان علیا ولی الله ) . این صیغه کمترین مقدار ممکن در تشهد است:
(أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمد عبده ورسوله
( گواهی می دهم که خدایی جز خدای یکتا نیست وگواهی می دهم که محمد بنده وپیامبر خداست )
وأشهد أن عليا ولي الله
( وگواهی می دهم که علی ولی خداست )
(فإذا قال أحدكم لا إله إلا الله محمد رسول الله فليقل علي أمير المؤمنين)،
( پس هرگاه یکی از شما بندگان خدا بگوید : لا اله الا الله محمد رسول الله ، بگوید که علی امیر المؤمنین است )
بگذارید برایتان صیغه تشهد و تسلیمی از کتاب (فقه رضوی) بخوانم:
فقل في تشهدك:
پس در تشهدت بگو – تشهد به همراه تسلیم آمده است، و صیغه های دیگری هم وجود دارد، این صیغه برای مثال است:
بسم الله وبالله والحمد لله
– از (فقه رضوی) برایتان می خوانم، به تحقیق مؤسسه آل البیت/ صفحه 108 و 109 –

فإذا صليت الركعة الرابعة فقل في تشهدك:
پس اگر رکعت چهارم نمازت را خواندی در تشهدت بگو:
“بسم الله وبالله والحمد لله والأسماء الحسنى كلها لله، أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله ارسله بالحق بشيرا ونذيرا بين يدي الساعة، التحيات لله والصلوات الطيبات الزاكيات الغاديات الرائحات التامات الناعمات المباركات الصالحات لله ما طاب وزكى وطهر ونما وخلص فلله وما خبث فلغير الله، أشهد أنك نعم الرب وأن محمدا نعم الرسول وأن عليا نعم المولى وأن الجنة حق والنار حق والموت حق والبعث حق وأن الساعة آتية لا ريب فيها وأن الله يبعث من في القبور، الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله، اللهم صل على محمد وآل محمد وبارك على محمد وآل محمد وارحم محمدا وآل محمد أفضل ما صليت وباركت وترحمت وسلمت على إبراهيم وآل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد، اللهم صل على محمد المصطفى وعلي المرتضى وفاطمة الزهراء والحسن والحسين وعلى الأئمة الراشدين من آل طه وياسين
– پس از آن سلام بر امام زمان می آید، در زمان امام رضا سلام بر امام رضا می باشد و در زمان ما سلام بر امام زمانمان الحجة بن الحسن می باشد –
اللهم صل على نورك الأنور وعلى حبلك الأطول وعلى عروتك الأوثق وعلى وجهك الأكرم وعلى جنبك الأوجب وعلى بابك الأدنى وعلى مسلك الصراط، اللهم صل على الهادين المهديين الراشدين الفاضلين الطيبين الطاهرين الأخيار الأبرار، اللهم صل على جبرائيل وميكائيل وإسرافيل وعزرائيل وعلى ملائكتك المقربين وأنبيائك المرسلين ورسلك أجمعين من أهل السماوات والأرضين وأهل طاعتك أكتعين
“اکتعین”؛ يعني جميعا –
واخصص محمدا صلى الله عليه وآله بأفضل الصلاة والتسليم، السلام عليك أيها النبي ورحمة الله وبركاته السلام عليك وعلى أهل بيتك الطيبين، السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين”
این صیغه از امام رضا نقل شده است، و صیغه های متعدد دیگری، اما همان گونه که امام باقر در قانون تشهد آشکار کرد:
(قل بأحسن ما علمت أو بأحسن ما علمت)
(بهترین چیزی را که می دانی یا بهترین چیزی را که به تو آموخته شده است بگو)، حتی این صیغه ها، در این صیغه ها فرشتگان و انبیاء ذکر شده اند، در حالی که بر اساس سلیقه والای اهل بیت تاکید باید فقط بر آن ها باشد نه بر غیرشان، در این صیغه ها اعتقادات عام مانند بهشت و جهنم و قیامت و امثال این ها ذکر شده است، وفرشتگان وانبیاء ذکر شده اند، در حالی که تمرکز و تاکید باید بر محمد و آل محمد باشد همان طور که در زیارت جامعه کبیره آمده است که همان سخن بلیغ کامل است. چرا؟
پس آیا در نماز، در مقدمه های آن، در ملحقات آن، در اول آن، در وسط آن، ودر آخر آن،
پس چرا نمازهایمان هیچ رابطه ای با محمد و آل محمد ندارند؟!

———————————–
ما را دنبال کنید :
www.youtube.com/@alghezzi_farsi

www.instagram.com/alghezzi_farsi

www.t.me/alghezzi_farsi

أضف تعليقك

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.